Stötvåg

Vi erbjuder stötvågsbehandling på vår klinik.
KH Stötvåg
Om stötvågsbehandling

Stötvågsbehandling är en modern behandlingsmetod som används över hela världen. Det finns två olika typer av stötvågsbehandling, radiell och fokuserad.

På Kiropraktorkliniken Laurin behandlar vi med radiell stötvåg, det här är den vanligaste typen och används till 95 % i Sverige inom primärvården.

Radiell stötvåg använder sig av tryckvågsteknik som innebär att en liten kula inuti handenheten skjuts fram och tillbaka, när kulan träffar applikatorn som sitter i den behandlande änden så genereras en tryckvåg som får vävnaden att vibrera.

Genom dessa vibrationer kan man enkelt förklara det som att man får blodcirkulationen i det behandlade området att öka och därmed bidra till en snabbare läkeprocess. Tryckvågorna i sig hjälper även till med bildandet av nya blodkärl för ökad läkeprocess.

Radiell stötvåg har ett effektivt behandlingsdjup på 3-4 cm, där man kan komma åt de flesta av de vanligaste smärtindikationerna.

Stötvåg bör ses som ett komplement till annan behandling exempelvis kinesiotejp, manuell behandling och hemövningar. Stötvågsbehandling har god effekt vid en behandling per vecka.

Radiell stötvåg har vetenskapligt haft goda effekter vid behandling av hälseneinflammation, hälsporre, hopparknä, tennisarmbåge, golfarmbåge, smärta lokalt vid utsidan av höften (trochanter major smärtsyndrom), kalkaxel och övriga seninflammationer i bland annat axel.

Viss vetenskaplig evidens finns också för behandling av Osgood Schlatters sjukdom, Dupuytrens sjukdom, De Quervains sjukdom, Triggerfinger och Carpal Tunnel syndrom.

Öppettider

Måndag  07.00 – 20.00